ﭼﯿﺪﻣﺎن ﮐﻼس درس
ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﺠﺎد ﮐﻼﺳﯽ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان را در ﺗﺠﺮﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي درﮔﯿﺮ ﮐﻨﺪ، ﻧﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﺮ آن ﻫﺎ اﻋﻤﺎل ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺪﻓﺘﺎن اﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻼس را ﻃﻮري ﺑﭽﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻓﻀﺎي ﮐﺎر ﮐﺮدن ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان را اﻟﻘﺎ ﮐﻨﺪ. از آن ﻫﺎ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ دوﺳﺖ دارﻧﺪ ﮐﻼس درس ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼﯿﺪه ﺷﻮد؟
ﺳﻪ اﺻﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺧﻼق
داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎﯾﺪ در ﻣﺮﮐﺰ ﺟﺮﯾﺎن ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮي آن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﺘﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎﯾﯽ را ﺑﻪ دﺳﺖ آورﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ آن ﻫﺎ را ﭘﺮورش دﻫﻨﺪ.
ﻻزم اﺳﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان درس را ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﯾﮏ داﺳﺘﺎن ﻧﮕﺎه ﮐﻨﻨﺪ.
ﻣﺤﯿﻂ ﮐﻼس درس
ﻧﺤﻮه ي ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻓﻀﺎي ﺗﺪرﯾﺲ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه اي در ﮐﺎرﺗﺎن دارد . اﻓﺮاد راﺳﺖ دﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﮐﻼس ﻣﺎﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و اﻓﺮاد ﭼﭗ دﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ.
داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ در ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﮐﻼس ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ. داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﺎﮐﺖ ﺗﺮ در ﺳﻤﺖ ﭼﭗ و ردﯾﻒ ﻫﺎي ﺟﻠﻮ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﻨﺪ.
داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﮐﻪ واﻗﻌﺎ از ﺷﻤﺎ دﻟﺨﻮر ﻫﺴﺘﻨﺪ در ردﯾﻒ ﻫﺎي ﻋﻘﺐ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﮐﻼس ﻗﺮار ﻣﯿﮕﯿﺮﻧﺪ. ﻋﻠﺖ دﻟﺨﻮري ﺷﺎن اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺟﻠﺴﺎت اول وﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻼﺳﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻧﺎ ﺧﻮاﺳﺘﻪ آن ﻫﺎ را ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ اﯾﺪ.
ﻣﺮاﺣﻞ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺲ ﺧﻼق
دوﺳﺖ دارم ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺧﻼق ﺗﺮي ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﻨﻢ وﻟﯽ اﯾﺪه اي ﻧﺪارم.
اﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ دارم و از ﺧﻮدم ﻣﯽ ﭘﺮﺳﻢ ﭼﻄﻮر ﻣﯿﺘﻮاﻧﻢ از آن ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻢ.
ﻧﮕﺮاﻧﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ اﯾﺪه ﻫﺎ ﺑﻪ درد داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮐﻼس ﻣﻦ ﻧﺨﻮرد.
ﺑﻌﻀﯽ از اﯾﻦ اﯾﺪه ﻫﺎ را آزﻣﺎﯾﺶ ﮐﺮده ام و دﯾﺪه ام ﮐﻪ ﻣﻔﯿﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
اﯾﺪه ﻫﺎي ﻣﻔﯿﺪ را ﺣﻔﻆ ﻣﯿﮑﻨﻢ و ﺧﻮدم ﻫﻢ ﺑﻪ اﯾﺪه ﻫﺎﯾﯽ ﻣﯿﺮﺳﻢ.
درﮔﯿﺮ ﮐﺮدن داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺮوع ﮐﻼس
از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺨﻮاﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻋﻤﺪه درس ﺟﻠﺴﻪ ﻗﺒﻞ را ﺑﺎزﮔﻮ ﮐﻨﻨﺪ و اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﺸﻪ ذﻫﻨﯽ ﮔﺮوﻫﯽ روي ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي ﮐﻨﯿﺪ.
از داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺑﺎره ﻣﺤﺘﻮي درس ﺳﻮال ﮐﻨﯿﺪ.اﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎت را روي ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻧﻘﺸﻪ ذﻫﻨﯽ درآورﯾﺪ.
ﻋﻨﻮان درس را ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ آن ﻫﺎ در ﺑﺎره ﻣﺤﺘﻮي آن را ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻓﻬﺮﺳﺖ روي ﺗﺎﺑﻠﻮ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ.
ﺑﺎ ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻦ اﯾﻦ روش ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪﻫﯿﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮات و داﻧﺶ ﻗﺒﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯿﺪﻫﯿﺪ.
روش ﻫﺎي ﺧﻼق ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻨﻮان درس
ﻋﻨﻮان درس را ﻣﺜﻞ ﯾﮏ ﺳﻮال اﺳﺮار آﻣﯿﺰ روي ﺗﺨﺘﻪ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ. از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺨﻮاﻫﯿﺪ ﻣﻮﺿﻮع درس را ﺣﺪس ﺑﺰﻧﻨﺪ.
ﮐﻼس را ﺑﺎ ﺑﺎزي ﺣﺪس ﮐﻠﻤﻪ ﺷﺮوع ﮐﻨﯿﺪ.ﮐﻠﻤﺎﺗﯽ را ﮐﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﻋﻨﻮان و ﻣﻮﺿﻮع درس ﮐﻨﯿﺪ.
ﺑﺎ رﺑﻂ دادن ﻣﺤﺘﻮاي درس ﺑﺎ ﯾﮏ ﻣﻬﺎرت ﮐﻠﯿﺪي ﻋﻤﻖ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﻪ آن درس ﺑﺪﻫﯿﺪ.
از ﺷﯿﻮه ﻧﺸﺎن ﺑﺪه و ﺑﮕﻮ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. داﻧﺶ آﻣﻮز ﭼﯿﺰي را ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ درس اﺳﺖ ﺑﺎ ﺧﻮدش ﺑﻪ ﮐﻼس ﻣﯽ آورد و در ﻣﻮردش ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
رواﺑﻂ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮز
ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﮑﺎت زﯾﺮ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ رواﺑﻂ ﺗﺎن را ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ:
وﻗﺘﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز وارد ﮐﻼس ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎ او اﺣﻮاﻟﭙﺮﺳﯽ ﮐﻨﯿﺪ.
ﺑﺮاي ﺗﮏ ﺗﮏ آن ﻫﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮﯾﺪ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻫﺎﯾﺸﺎن ﺑﺎ دﻗﺖ ﮔﻮش ﺑﺪﻫﯿﺪ.
ﺑﻪ آن ﻫﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺑﺪﻫﯿﺪ.
ﺣﺘﯽ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ دارﯾﺪ رﻓﺘﺎر ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺒﺸﺎن را ﺗﺼﺤﯿﺢ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ،ﺑﻪ ﺷﺎن و ﺷﺨﺼﯿﺖ آن ﻫﺎ اﺣﺘﺮام ﺑﮕﺬارﯾﺪ.
و دﺳﺖ آﺧﺮ اﯾﻦ ﮐﻪ: ﻫﻤﺎﻧﻘﺪر ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺳﺰاوارﯾﺪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﺣﺘﺮام ﺑﮕﺬارﻧﺪ ﺑﻪ آن ﻫﺎ اﺣﺘﺮام ﺑﮕﺬارﯾﺪ.
ﻧﻘﺶ ﺗﻔﮑﺮ و ﺗﺨﯿﻞ در ﯾﺎدﮔﯿﺮي
ﻫﯿﭻ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﺪون ﺗﻔﮑﺮ و دور از ﺗﺨﯿﻞ ، ﺳﺰاوار ﻣﻐﺰ اﻧﺴﺎن ﻧﯿﺴﺖ
ﺗﻔﮑﺮ و ﺗﺨﯿﻞ ﻧﯿﺮوﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ زﻧﺪﮔﯽ را ﻣﯽ ﺷﮑﻮﻓﺎﻧﻨﺪ. ﻣﺎ ﯾﺎد دﻫﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎﯾﺪ راه ﺗﻔﮑﺮ و ﺗﺨﯿﻞ را ﺑﺮاي ﯾﺎد ﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺑﺎز ﺑﮕﺬارﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﭘﺮواز ﮐﻨﻨﺪ ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺮوﻧﺪ و در أوج ﭘﺮواز ﺑﻪ رﺿﺎﯾﺖ ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻫﺮ ﮐﺲ ، ﺑﺎ ﺧﯿﺎﻟﺸﺎن زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و از ان ﻟﺬت ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ .ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮاﺣﻞ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ، در ﺗﺨﯿﻞ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ ؛ درﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺷﻨﺎﮔﺮان ﮐﻪ ﺷﻨﺎ ﮐﺮدن را در ﺧﺸﮑﯽ ﯾﺎد ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ و در درﯾﺎ ﺷﻨﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ؛ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﯿﻼت ﺧﻮد درﺑﺎره ي ﺷﻨﺎ ﺟﺎﻣﻪ ي ﻋﻤﻞ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ.
ﻫﺮ ﻗﺪر ﺗﺨﯿﻞ و ﺗﻔﮑﺮ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ورﻫﺎﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ ، زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮاي اﻧﻬﺎ دﻟﭽﺴﺐ ﺗَﺮ ، ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗَﺮ، دوﺳﺖ داﺷﺘﻨﯽ ﺗَﺮ و ﺑﺎ ﻣﻌﻨﺎﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد.
وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﯾﮏ ﺗﺪرﯾﺲ ﺟﺬاب
درس واﺿﺢ و ﺟﺬاب اراﺋﻪ ﺷﻮد.
داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻓﻌﺎل ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﭘﻮﺷﺶ دادن ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت واﻗﻌﯽ و ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤﺲ در ﺗﺪرﯾﺲ
ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ درﮔﯿﺮ ﮐﺮدن ﮔﺮوﻫﯽ و ﻓﺮدي داﻧﺶ آﻣﻮزان
ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن ﻧﻈﺮات و دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎي داﻧﺶ آﻣﻮزان
در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي داﻧﺶ آﻣﻮزان
ﺗﺪرﯾﺲ ﺧﻼق
اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮ ﺑﺎﺷﯿﺪ. در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰﯾﺘﺎن ﺑﺮاي ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﻤﯽ ﺧﻼﻗﯿﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ و ﻫﻤﯿﺸﻪ از ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻔﺖ و ﺳﺨﺖ ﭘﯿﺮوي ﻧﮑﻨﯿﺪ. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮑﯽ از داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﺘﺎن ﺳﺮ ﮐﻼس ﻧﺎﮔﻬﺎن ﺳﻮاﻟﯽ ﺑﭙﺮﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ درس آن روز ﻣﺮﺑﻮط ﻧﻤﯿﺸﻮد ﯾﺎ ﯾﮑﯽ از ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﺎر ﯾﺎ ﺗﮑﻪ ﺳﻨﮓ ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﺎ ﺧﻮدش ﺑﻪ ﮐﻼس ﺑﯿﺎورد. از ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي آﻣﻮزش ﻋﻠﻤﯽ ﺧﺎرج از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. ﺳﺮ راه ﯾﺎدﮔﯿﺮی هاي ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﺧﻮدﺟﻮش ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﻣﯿﻦ ﮔﺬاري ﻧﮑﻨﯿﻢ.
ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن ، ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﻋﻤﻞ ﮐﺮدن و ﺧﻮد ﺑﻮدن ﺑﺪﻫﯿﻢ ﺗﺎ اﻧﭽﻪ راﮐﻪ ﺑﺎ ارزش ﻫﺎ ، ﻋﻼﻗﻪ ﻫﺎ ، اﺳﺘﻌﺪاد ﻫﺎ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯿﻬﺎي ﺧﻮدﺷﺎن ﺗﻨﺎﺳﺐ دارد ، ﺑﯿﺎﺑﻨﺪ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ
ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ؛ﻫﺮ ﯾﮏ از آﻧﻬﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ، اﺳﺘﻌﺪادو ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﺎص ﺧﻮدش را دارد . وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﯾﺎد ﻣﯽ دﻫﯿﻢ ، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺳﺮ راه آﻧﻬﺎ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﮕﺬارﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﯿﻦ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ . ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺎﻧﻊ ﻫﺎ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ را از ﺧﻮد ﺟﻮﺷﯽ ﻣﯽ اﻧﺪازﻧﺪ و ﮔﺎه آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﻣﺮز ﺟﻨﻮن ﻣﯽ رﺳﺎﻧﻨﺪ اﯾﺠﺎد ﺣﺴﺎدت ، ﺳﺮزﻧﺶ ﮐﺮدن ﯾﺎ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ي آﻧﻬﺎ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان اﺳﺖ.
نظرات کاربران